Xenoblade Chronicles X od 4 grudnia !
Blog o konsoli Wii U i technologiach w rozrywce

Od jakiegoś czasu wszystkim fanom Nintendo i w ogóle ludziom z branży gier nie daje spokoju zapowiadana już w marcu tego roku konsola NX.
Po ostatnich doniesieniach o nowym patencie złożonym przez Nintendo oraz wcześniejszych informacjach na temat konsoli-urzadzenia NX o którym wypowiadał się nowy prezes Nintendo - Tatsumi Kimishima – nie jest wcale pewne, czy NX będzie faktycznie konsolą czy też…

… dodatkowym urządzeniem wspomagającym między innymi wydajność istniejących platform (Wii U, 3DS, new3DS).

Ale po kolei. Przypomnijmy sobie kilka ważnych momentów z życia NX:

1. 17 marca 2015 roku na konferencji Nintendo przy okazji prezentacji nowego partnera w zakresie obslugi mobilnych usług Nintendo – firmy DeNA – padła informacja o nowej konsoli nad którą trwają prace w Nintendo. Kodowa nazwa NX.

2. 2 czerwca 2015 roku pojawiło się w sieci wiele wpisów, które – za plotką serwisu Nikkei – sugerowały iż konsola NX będzie wykorzystywała system Android.
Równie szybko pojawiła się informacja Nintendo, że NX nie będzie wykorzystywał Androida.

3. 3 grudnia 2015 roku Tatsumi Kimishima zdradził nieco więcej informacji na temat NX, z których wynika, że NX nie będzie miało za zadanie zastąpić Wii U. Jednocześnie stwierdził, że (ponad) 10 milionowa rzesza użytkowników Wii U nie może zostać porzucona i w dalszym ciągu Nintendo będzie dostarczać (tej platformie) oprogramowanie.

Szczególnie ważne są poniższe wpisy [źródło - wiiudaily.com]

We talked about the transition from Wii hardware to the Wii U hardware and how difficult it is to explain to the consumer base what is different and new about the new hardware. It’s difficult to convince them to switch from their current platform to the next platform. That being said, I can assure you we’re not building the next version of Wii or Wii U. It’s something unique and different. It’s something where we have to move away from those platforms in order to make it something that will appeal to our consumer base.

czyli (google translator)

Rozmawialiśmy o przejściu od sprzętu Wii do sprzętu Wii U i jak trudno jest wyjaśnić do bazie konsumentów,
co jest inne i nowe o nowym sprzęcie. Trudno ich przekonać do przejścia z obecnej platformy do następnej platformy.
Jak zostało powiedziane, mogę cię zapewnić, że nie budujemy kolejnej wersji Wii  lub Wii U. To lub coś wyjątkowy i innego.
To jest coś, gdzie musimy odejść od tych platform, aby zrobić to coś, co spodoba się naszej bazie konsumentów.

Prezes Nintendo stwierdził również:

 

At this point in the Wii U lifespan, we’re looking at 10 million sell-through for the hardware itself, which is just about a tenth of what we sold overall for Wii. What I want to do, I think our first job right now is to make sure that the customers, those 10 million customers who have a Wii U at home have software to play. And we need to make sure that they are satisfied with their purchase and continue to enjoy playing on this platform. So we can’t just abandon them and say ‘Hey, it’s time to move on to the next thing.’ Of course we are working on NX and looking at the experiences we can bring to that platform. But first our job at this point is to support the consumers who have purchase Wii U and make sure that they have software experiences available to them.

czyli:

W tym momencie w trakcie życia Wii U, patrzymy na 10 mln sprzedanego  samego sprzętu, który jest tylko około jednej dziesiątej tego, co sprzedaliśmy ogólnie na Wii. To co chcę zrobić, myślę, że naszym pierwszym zadaniem teraz jest, aby upewnić się, że klienci, te 10 milionów klientów, którzy mają w domu Wii U ma oprogramowanie do grania. I musimy się upewnić, że są zadowoleni kupując je (Wii U)  i dalej będą cieszyć się grając na tej platformie. Więc nie możemy po prostu zrezygnować z nich i powiedzieć: „Hej, to jest czas, aby przejść do następnej rzeczy.” Oczywiście, pracujemy nad NX i patrząc na doznania jakie możemy wnieść do tej platformy. Najpierw jednak naszym zadaniem na tym etapie jest wspieranie konsumentów, którzy kupili Wii U i upewnić się, że mają doznania z oprogramowania dla nich dostępnego.

W kilu słowach można te deklaracje – w mojej opinii tłumaczyć jako:

- Nintendo odczuwa, że tak jak klienci Wii wolno i przez niezrozumienie cech nowej platformy nie rzucili się masowo na nowsze Wii U, tak podobnie może być teraz – dlatego Wii U nie będzie miało w ty m momencie swojego następcy (Nie będzie nim opracowywane NX).
- patrząc na świetną sprzedaż Wii i nie tak udaną Wii U  - szanując aktualnych posiadaczy Wii U, ale także tych nowych –  w dalszym ciągu ta platforma będzie otrzymywała gry, bo to jeszcze nie czas na zupełnie nową platformę

4.    3 grudnia 2015 na serwisie NeoGaf pojawiła się informacja, która poruszyła ponownie wielu ludzi z branży gier i która jest sednem mojego wpisu.  Nintendo files patent application for cloud gaming devices   daje zupełnie nowe światło na ciągle tajemniczą NX.

Pomijając fakt, że samo złożenie wniosku patentowego nie jest wprost opisane jako powiązane z NX, ale można być niemal pewnym, że z pewnością ma z NX jakiś związek.

O co dokładnie chodzi:

Ze schematów udostępnionych na NeoGaf wynika, że:

NX_patent

Patentem ma być objęta platforma do grania, w której można wyróżnić następujące elementy składowe:
- (108) użytkownik z (110) kontrolerem
- (102) konsola do gier połączona kablowo z (112) ekranem
- (104) dodatkowe urządzenie obliczeniowe (Supplemental Computing Device -SCD) – połączone kablowo z konsolą do gier
- (114) konsola połączona do jednej / więcej sieci (prawdopodobnie bezprzewodowo)
- (106) społeczność użytkowników (posiadających taki sam zestaw – konsoli i SCD
- (116) zdalne usługi (wyposażone we własny procesor/procesory, pamięć, grę/gry, moduł zachęt, konta użytkowników)

Tutaj już pojawia się pierwsza myśl – oto typowa konsola do gier, podłączona do telewizora, obsługiwana za pomocą kontrolera wykorzystuje podłączone dodatkowe urządzenie (SCD – czyżby nasze NX ?), które ma za zadanie obsłużyć część zadań obliczeniowych konsoli do której jest podłączona oraz – w razie potrzeby – wspierać innych graczy ze społeczności Nintendo, którzy posiadają taki sam zestaw w domu.

Kolejne schematy jeszcze bardziej przybliżają cechy tego rozwiązania, które rzeczywiście można nazwać Urządzeniem do grania w Chmurze Nintendo.
Do tego wynika z niego, że Nintendo chciałoby – w formie zachęty, być może punktów lub jakiegoś systemu nagradzania  - promować udostępnianie własnego, lokalnego SCD poprzez sieć w celu wsparcia obliczeniowego pozostałych graczy ze społeczności Nintendo. Poniżej wyraźnie możemy to zauważyć – Na ekranie gracz zobaczy „udostępniałeś 2.7 godzin z twojego SCD ! Masz 2,7 do wykorzystania połaczenia procentowego następujących użytkowników….”

NX_patent1

 

Ponadto patent wyraźnie dzieli SCD na lokalny (podłączony do naszej konsoli) oraz na zdalny. Widać to  w kolejnych schematach wraz ze szczegółowym sposobem nawiązywania połączenia. (więcej na stronie NeoGaf)

NX_patent2

 

Czyżby więc Nintendo przygotowywało rewolucję, którą testowali inni, ale nikt jeszcze sensownie nie wdrożył?

Pojawia się jednak kilka pytań.

1. Gdyby faktycznie NX miał być dodatkowym urządzeniem (wielkości Wii Wii U ?), które w jakiś sposób przejmowałoby część pracy głównej konsoli (Wii U a może i new3DS)- w jaki sposób będzie przebiegała transmisja między nimi?

2. Czy powinniśmy liczyć na jakiś mocny, kilkurdzeniowy ‚klocek’ od czarnej roboty, który każdy szanujący się posiadacz Wii U dokupi bez potrzeby zmiany całej konsoli? I czy w takim przypadku gry w 1080p @60 nie będą nikogo dziwiły nawet przy bardzo zaawansowanych opcjach graficznych?

3. Być może deweloperzy będą od tej pory musieli uwzględniać w kolejnych grach opcję automatycznej detekcji środowiska, w którym jest uruchomiona gra? Wtedy gracze „tylko” z Wii U otrzymywaliby standardową jakość rozgrywki (grafika, sztuczna inteligencja przeciwników, efekty specjalne – fizyka obiektów, pogoda) a gracze z dodatkową kostką – akceleratorem i hubem sieciowym, naszym NX (SCD) dopiero widzieliby pełną, dopieszczoną wizualnie grafikę?

4. A może Nintendo wcale nie zamierza modyfikować cech wydajnościowych aktualnej platformy Wii U a dodatkowy NX ma być tylko łącznikiem do lepszej obsługi sieci społecznościowych (streaming wideo, chat ?) bez jakiegokolwiek wpływu na parametry samych gier…?

 

Bez wątpienia wiele pytań i pomysłów się nasuwa przy tej okazji. Zaglądnąłem na stronę ludzi z Nintendo, którzy zajmują się rozwojem nowych platform i oto co znalazłem – szukają ludzi, którzy rzeczywiście znają się na tworzeniu nowych, wydajnych rozwiązań do grania. Być może nie ma to związku, bo francuski NERD niekoniecznie musi maczać palce w  NX, ale kto wie. Szczególnie gdy funkcja dla kandydata w ogłoszeniu opisuje wprost:

R&D software engineer on new generation consoles

RD_soft_engineronnew1

 

Praca w aktualnych i przyszłych projektach badań i rozwoju, tworzenie wysokiej jakości i wydajności kodu czy produkcja wieloplatformowego lub konsolowego kodu… i nieco niżej m.in:

Doświadczenie w implementacji algorytmów czasu rzeczywistego używając niskopoziomowych funkcji sprzętu…, kompresja, wielordzeniowość, GPGPU ! (czyli po polsku – użycie karty graficznej do obliczeń innego typu niż na potrzeby wyświetlania grafiki – dzięki temu CPU można odciążyć tak, aby GPU przeliczało np. symulację zachowania cieczy, wybuchy czy efekty cząsteczkowe)

RD_soft_engineronnew2

 

No cóż. Mam nadzieję, że Nintendo sprawi nam wkrótce wielką i pozytywną niespodziankę. A tymczasem, po ściągnięciu pakietu danych do Xenoblade Chronicles X czas w końcu odpalić to cudo …

Czekam na Wasze komentarze

[źródło - wiiudaily, neogaf, nerd.nintendo, wikipedia]

Podziel się z innymi !

Podobne:

  • Shem

    Już od pewnego czasu podejrzewałem, że NX to nie będzie następca obecnej
    generacji a coś dodatkowego. Wszystko na to wskazuje a powyższe tylko
    to potwierdza. W sumie fajnie, ale znając historię dodatków Nintendo do
    istniejących konsol (napęd CD do SNESa, Nintendo 64 DD) to trochę sie
    obawiam, że może być ciężko o sukces komercyjny… Jednak zdecydowanie
    czekam i na 99% kupię :)

    • http://wiiu.com.pl/ wiiucompl

      Wszyscy myśleli, że 7 grudnia Big news będzie dotyczył NX-a a tymczasem chdziło o Minecrafta.
      W sumie więcej szczegółów na temat NX będzie raczej MEGA BIG newsem :-)

  • Gay64

    Początkowo wiilot miał być dodatkiem do GameCube’a, ale Nintendo słusznie uznało, że jako dodatek wiilot sukcesu nie odniesie. Teraz też z pewnością nie potraktują NXa jako dodatku do istniejących konsol, są na to zbyt doświadczoną firmą.

    Być może z NX będzie początkowo tak jak kiedyś było z DS, czyli, że niby nie miał to być następca GameBoya a platforma funkcjonująca niejako obok. Takie marketingowe sztuczki…

    • http://wiiu.com.pl/ wiiucompl

      Jest to pewna opcja. Też zastanawiałem się, czy nie wypuszczą cieńszego, z mocnymi bebechami (teraz Gamepad jest raczej pasywny) Gamepada. Jako kontroler mający wyższej jakości ekran, lepsze (mocniejsze, i energooszczedne) podzespoły mógłby być alteranatywą dla kontrolera Wii U – obsługując jego gry – i jednocześnie będąc konsolą mobilną.
      Tyle, że ostatnie informacje o wyraźnie podłączonym kablowo pudełku SCD trochę zbiły mnie z tropu.

  • http://www.goomba.pl/ Marcin Stasiak

    Do grania w chmurze musi istnieć odpowiednia lokalna infrastruktura, która w Polsce raczej nie powstanie. Dzielenie się mocą obliczeniową na zasadzie P2P to ciekawy pomysł ale również nie dla Polski. Zbyt mało osób posiada konsole Nintendo i z jakością usług świadczonych przez dostawców internetu bywa różnie.

    • http://wiiu.com.pl/ wiiucompl

      Najchętniej widziałbym konsolę NX jako wydajny kontroler z ekranem dotykowym i fizycznymi przyciskami/jostyckami
      ALE
      który w czasie przebywania w domu robi sie bardziej pasywny i obsluguje stacjonarną część konsoli.

    Translate to:

– NINTENDO ID -
Amiibo – modele 2014/2015
Przydatne linki
mii3 sos2 sos2 sos2 sos2
Polityka prywatności