Xenoblade Chronicles X od 4 grudnia !
Blog o konsoli Wii U i technologiach w rozrywce

Oczywiście już wkrótce dzięki Mario Maker będziemy mogli sami zrobić samodzielnie zaprojektowane plansze Mario, ale dzisiaj nie o tym.

Czy robiliście kiedyś  jakąś prostą grę  lub wydaje wam się, że potrafilibyście to zrobić? Może czujecie w sobie nieodpartą potrzebę stworzenia czegoś od zera, może macie jakąś pracę do zaliczenia na studiach technicznych  i brak wam pomysłu? Okazuje się, że Nintendo daje możliwość – przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi – na tworzenie gry lub aplikacji np. na konsolę Wii U.  Zapraszam do krótkiego tekstu na ten temat…

Po pierwsze należy wejść na stronę  https://wiiu-developers.nintendo.com/ aby dowiedzieć się, że w prosty sposób możemy zacząć przygodę jako twórca treści (gry, aplikacji) na najnowszą konsolę Wii U.

Już na dzień dobry widzimy, że możemy dołączyć do rzeszy developerów na Wii U używając Framework-a webowego Nintendo (NWF) lub Unity. Należy zapisać się uzupełniając formularz rejestracyjny i ktoś z ekipy Nintendo skontaktuje się z nami. Licencjonowani developerzy w tym programie mają dostęp do ekosystemu pozwalającego wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie i narzędzia, fora wsparcia technicznego i solidnych dodatkowych narzędzi jako opcja.

Wszystkie gry stworzone przy użyciu NWF lub UNITY pozwalają na dostęp do wszystkich unikalnych funkcji systemu w tym ekranu dotykowego Gamepad-a, kamery czy funkcji społecznościowych Miiverse. Wszyscy developerzy mogą samodzielnie publikować swoje gry w Nintendo eShop.

Początek zapowiada się całkiem nieźle, nie uważacie?

develop1

 

 

Dalej dowiadujemy się o Unity – potężnym, wieloplatformowym środowisku tworzenia gier, którego licencja jak się okazuje będzie przez Nintendo opłacona dla wszystkich licencjonowanych developerów Nintendo.

(Nintendo pays for the Unity License on Wii U for all licensed Nintendo Developers)

develp3_Unity

 

 

Inna opcja to Nintendo Web Framework, czyli prostsze środowisko, ale także o bogatych możliwościach oparte o technologię Webkit i znane HTML5, Javascript czy CSS.

develp4_NWF

 

Co więcej – dodatkowe środowiska (middleware) innych producentów mogą pozwolić na szybsze i sprawniejsze tworzenie naszej gry dla NWF. Choć niektóre płatne z pewnością mogą nam pomóc w ogarnięciu pierwszych projektów.  Spójrzcie chociaż na przykład na tool ENCHANTJS do okiełznania HTML5 i javascript. Na Live Sample możemy zmieniając parametry kodu wpływać na ruch i wygląd misia poruszającego się po prawej stronie. Poniżej kodu możemy zmienić także styl gry – np. na strzelankę :-)

maximize

 

enchant

 

Inne narzędzie wspomagające to np. płatne Impactjs lub Scirra. Zachęcam do poczytania o ich możliwościach.

develop2_scirra

 

Ale wróćmy do strony developerów dla Wii U. Niżej dowiadujemy się czym jest Nintendo eShop i jakie przygotowania towarzyszą publikacji naszego dzieła na eShop. Przede wszystkim należy zostać oficjalnym-licencjonowanym dostawcą oprogramowania.

1. uzupełnić i wysłać formularz na developera aplikacji
2. otrzymać potwierdzenie możliwości publikacji elektronicznej
3. wysłać dane  gry i swoje marketingowe dodatkowe informacje/własności/plusy
4. określić datę wypuszczenia produktu na Nintendo eShop

 

develop5_eshop

 

Warto sprawdzić pytania i odpowiedzi – widzimy, jakie dokładnie kroki dzielą nas od udostępnienia swojej gry na Wii U:

steps

I najważniejsze dla nas – ile kosztuje tworzenie dla Wii U?

Wychodzi na to, że uczestnictwo w programie i wysłanie gier do Nintendo do technicznej certyfikacji jest wolne od opłat. Dalej jednak dowiadujemy się, że są pewne koszty związane z hardware-m  (testowym ?), ale Nintendo uruchomiło program (wsparcia) w celu pomocy developerom, który dopiero rozpoczęli.

Znaczyć to może mniej więcej tyle, że dopóki zarejestrujemy się, stworzymy jakąś grę i wyślemy ją do oceny do certyfikacji – robimy to za darmo .  Potem za pewne zostaniemy poinformowani o kosztach za (jak się domyślam) np. wypożyczenie platformy testowej czy opłat licencyjnych. 

 

develop6_cost

 

Tak czy inaczej warto spróbować, szczególnie jeśli dobrze czujemy się w HTML5 czy Javascript. A może już bawiliśmy się środowiskiem UNITY.

Dalej – na samym już formularzu możemy wskazać interesujące nas narzędzia i typ oprogramowania, które planujemy tworzyć. Przy tej okazji dowiadujemy się, że jeśli jesteśmy już pełną gębą programistami C/C++ powinniśmy raczej złożyć formularz na stronie -Warioworld -gdzie jednak należy wykazać się wcześniejszym doświadczeniem i grami które już tworzyliśmy.

Wskazuje to więc na docelową grupę prezentowanej tutaj formy zaistnienia w fascynującym świecie rozrywki Nintendo. Jeśli dopiero zaczynamy w tej branży,   https://wiiu-developers.nintendo.com/ jest idealne.

 

develop7_interest

 

I to tyle. Sam się zastanawiam, czy nie spróbować, pomimo bardzo ograniczonego czasu, stworzyć jakiejś prostej gry PO POLSKU na Wii U. Zachęcam do komentarzy i własnych refleksji.

[źródło  - nintendo]

 

 

Podziel się z innymi !

Podobne:

  • http://www.marcinstasiak.pl/ Marcin Stasiak

    Kilka dni temu wypełniłem formularz zgłoszeniowy i do tej pory nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Nie wiesz może jaki jest standardowy czas oczekiwania?

    • http://wiiu.com.pl/ wiiucompl

      Niestety nie mam pojęcia. Chyba nie pozostaje nic innego tylko uzbroić się w cierpliwość. Myśle, ze biorąc uwagę korporacyjny charakter firmy może to chwile trwać z racji procedury. BTW fajnie, ze próbujesz.
      Nie wiem w co celujesz na Wii U, ale jestem pewien, ze horror Manga szedłby w Japonii jak świeże bułeczki. Ilośc Wii U jaka tam znika z półek każdego tygodnia pokazuje potegę mocy… Prawdziwie dopracowanej konsoli.

      • http://www.marcinstasiak.pl/ Marcin Stasiak

        Na coś porządnego 3D nie mam zasobów ani finansowych, ani czasowych. Interesowało by mnie coś 2D opartego na Nintendo Web Framework. No i nie przesadzałbym z tym dopracowaniem konsoli bo z mocą procesora się nie postarali. :P

        Materiał na newsa: http://mynintendonews.com/2014/12/30/amd-designing-chip-for-a-game-console-to-be-introduced-in-2016/

        • http://wiiu.com.pl/ wiiucompl

          Czy ja wiem. Moc CPU traktowałbym jako wystarczający poziom a nie na siłę wrzucone dodatkowe Core-y. Poza tym Wii U jest najmniej energozerna.
          O zapowiedzach, a raczej jeszcze gdybaniach czytałem – myśle, że nowa konsola Nintendo pod telewizor nie wejdzie szybciej niż w 2016-2017 roku, więc spokojnie można się delektować 8-genem od BigN. Sądzę, że jeśli wprowadzą x86 to dla ulatwienia pisania/przenoszenia 3rd party a wszystko z Wii U będzie i tak kompatybilne…

          • http://www.marcinstasiak.pl/ Marcin Stasiak

            Tu nie chodzi o ilość, a o jakość tych rdzeni, już sama architektura PowerPC mocno odstaje od tego co mamy w obecnych komputerach, no i to tylko 1.24 GHz.

        • http://wiiu.com.pl/ wiiucompl

          Co do 2D – szczerze powiem, że poza pewnymi tytułami – 2D jest perfekcyjne do wielu gatunków. A najchętniej zobaczyłbym grę typu książka z możliwością wyboru – decyzji gracza gdzie więcej się czyta. Taki Wiedźmin, Hobbit itd. tekstowy z drobnymi wstawkami graficznymi… w jęz . polskim

  • Pingback: [eShop] Super Toy Cars – tania gierka z edytorem torów – 16 PLN | wiiu.com.pl

  • ElKrzysieko

    Próbował ktoś? Czy nawet, jeśli udostępni się grę za darmo do eShop’u to wystawią te opłaty?

  • Pingback: Ludzie chcą Mario… nawet jak to doskonała podróba w HD… | wiiu.com.pl

    Translate to:

– NINTENDO ID -
Amiibo – modele 2014/2015
Przydatne linki
mii3 sos2 sos2 sos2 sos2
Polityka prywatności