Nie jest łatwo napisać coś nowego, o czym nie pisali jeszcze inni testerzy i recenzenci konsoli Wii U. Postanowiłem więc rozpocząć własny cykl recenzji konkretnych elementów składających się na całą konsolę Wii U.
Elementy te podzieliłem na 4 części: Wii U GamePad, Konsola Wii U, akcesoria Wii U, gry i aplikacje Wii U
Zapraszam do czytania i zadawania pytań w komentarzach.
PROLOG
Na rynku istnieją dwa główne rodzaje konsol Wii U – Czarna – droższa Premium (konsola ma 32 GB pamięci na dane) oraz tańsza Basic w kolorze białym (8 GB na dane). Obie funkcjonalnie i wydajnościowo są identyczne. Poza ilością pamięci na dane różnią się dołączoną grą Nintendo Land (Premium) oraz akcesoriami, których nie ma w pakiecie konsola Basic.
W części pierwszej zajmę się tym co najbardziej wyróżnia najnowszą konsolę Nintnedo Wii U – WiiU Gamepad, czyli kontroler, ekran dotykowy i prawie osobna konsola w jednym. Nie bez powodu to właśnie kontroler GamePad wybrałem na początek. To właśnie ten element całego systemu Wii U jest najbardziej fascynującym i przyciągającym gracza składnikiem sprzętu konsoli. Nawet na pudełku od konsoli to właśnie GamePad przesłania samą konsolę. Chociaż bez tego zgrabnego pudełka na drugim planie – właściwej konsoli Wii U – sam kontroler niewiele by zdziałał.
Testuję czarną wersję kontrolera , ale model biały (pochodzący z zestawu Basic) jest funkcjonalnie identyczny.
Na początek garść podstawowych informacji technicznych Wii U GamePad (MODEL: WUP-010 (EUR) )
- dotykowy ekran LCD 6,2 cala, 16:9 w technologii oporowej o rozdzielczości 854 x 480
- zestaw joysticków: 2 analogowe sticki (grzybki) każdy z przyciskiem
- cyfrowy czterokierunkowy krzyżyk (poniżej lewego sticka)
- przyciski A/B/X/Y (poniżej prawego sticka)
- przyciski L/R (na górnej krawędzi)
- przyciski ZL/ZR (poniżej L/R)
- przyciski funkcyjne: HOME, TV, POWER, Select, Start, przycisk synchronizacji
- suwak Głośności – Volume
- gniazda: uniwersalne złącze Multi (na dolnej krawędzi) dla komunikacji z dodatkowymi akcesoriami wraz z dodatkowymi stykami do ładowania po umieszczeniu w podstawce ładującej.
- gniazdo słuchawek 3,5 mini jack
- gniazdo kabla zasilającego/ładującego -AC Adapter
- port podczerwieni (na górnej krawędzi) do odbierania sygnałów z SensorBar oraz do sterowania TV jako pilot
- rysik (chowany w górnej krawędzi) – wbudowana przednia kamera 1,3 Mpix – chat wideo, wprowadzanie twarzy nowych graczy w niektórych grach i Mii Maker
- rozbudowane funkcje kontroli ruchu : trój osiowy żyroskop, trój pozycyjny akcelerometr, trój osiowy czujnik geomagnetyczny
- wbudowana funkcja wibracji – do interakcji z użytkownikiem w czasie gry
- wbudowany układ NFC – Near Field Communication
- wbudowane dwa głośniki pracujące w trybach mono/stereo/surround
- wbudowany mikrofon – do interakcji w czasie gry z innymi graczami, chatu
- połączenie bezprzewodowe Bluetooth z konsolą dzięki któremu następuje streaming danych wideo i audio między konsolą-matką a GamePad-em.
- akumulator litowo-jonowy (MODEL: NO. WUP-012) – 3,7V 1500mAh 5.6Wh. Umieszczony pod spodnią, odkręcaną klapką.
- niebieska dioda LED wkoło przycisku HOME – powiadamianie o nowych wiadomościach lub przy zalogowaniu przyjaciół w tryb online
- czerwono-pomarańczowo-niebieska dioda LED – powiadamianie o stanie naładowania wbudowanego akumulatora.
- możliwość mocowania do/z innymi akcesoriami za pomocą śruby (wykorzystywane np. gdy GamePad jest na stojaku prezentacyjnym)
I na koniec – pamiętajmy – GAMEPAD NIE JEST KONSOLĄ MOBILNĄ. Działa tylko w odległości do około 10 metrów od konsoli-matki, którą ustawiliśmy koło telewizora. W przypadku wyjścia poza zasięg wyświetli się nam odpowiednia informacja na ekranie kontrolera:
Nie jest jednak konieczne wyłączanie kontrolera i włączanie ponownie, gdy oddalimy się poza obszar zasięgu (patrz zdjęcie powyżej). Gdy znów wrócimy bliżej konsoli kontroler sam ponowi połączenie bez naszej ingerencji.W razie problemów najlepiej przyciskiem HOME wrócić do pulpitu głównego GamePada.
Inne ważne cechy:
+ funkcja Off TV Play To jedna z kluczowych cech nowej konsoli Wii U i jej głównego elementu – kontrolera Wii U GamePad.
Pisałem już wcześniej o tym bodajże najbardziej zachęcającym do zakupu Wii U elemencie systemu.
Co to jest Off TV Play? To nic innego jak możliwość uruchomienia gry wyłącznie na kontrolerze, bez potrzeby włączania telewizora. I nie ma tu znaczenia „złożoność obliczeniowa czy graficzna” uruchamianej w tym trybie gry. W końcu całą robotę robi małe czarne pudełko obok telewizora. GamePad jedynie wyświetla przesyłany do niej obraz i dźwięk.
+ wbudowana funkcja pilota telewizyjnego. Kompatybilna z większością współczesnych modeli TV – umożliwia w sposób niezależny od włączonej gry uruchomienie podstawowych funkcji obsługi naszego telewizora – wybór kanału, zmiana głośności, wybór wejścia sygnału, tryb Guide. Działa także przy wyłączonej konsoli. W dowolnej chwili wciskamy dedykowany przycisk TV i sterujemy naszym telewizorem. Proste i bardzo przydatne rozwiązanie nie tylko dla tych, którzy rzadko wstają z fotela.
+ możliwość sterowania w grze za pomocą:
1) sterowania manualnego przy użyciu fizycznych przycisków i joysticków
2) sterowania poprzez dotyk – palcem lub rysikiem na ekranie dotykowym
3) sterowanie poprzez ruch całego kontrolera
4) interakcja łącząca patrzenie na ekran kontrolera i Telewizor (np. gry ZombieU, NintendoLand – strzelanie z łuku w The Legend of Zelda: Battle Quest, strzelanie gwiazdkami ninja w trybie wertykalnym w Takamaru’s Ninja Castle itd)
5) wykorzystanie mikrofonu poprzez dmuchanie (np. uruchamianie wiatraka w grze NinendoLand - Donkey Kong’s Crash Course)
6) możliwość wykorzystania Remote-kontrolera który celowany w GamePada odczytuje jego położenie (czyli np. możemy grać w Call of Duty BO2 na ekranie GamePad-a, kierując postacią za pomocą Remote-kontrolera. Podobnie grając w gry taneczne np. Just Dance 4 – można grać przy włączonym GamePadzie, bez TV i tańczyć z Remotem w dłoni)
+ wprowadzanie danych poprzez klawiaturę ekranową
+ główny ekran menu udostępnia 90 pozycji na skróty gier i aplikacji – 6 pulpitów, na każdym ekranie 15 miejsc – o tym będzie więcej w kolejnej części Recenzji
+ prawdopodobne możliwe użycie zbliżeniowego NFC w grach zawierających np. postacie w formie figurek umieszczane na podstawce NFC. Być może funkcja płatności zbliżeniowej?
Po tym zestawieniu danych technicznych trochę opisu samego GamePada:
DO CZEGO TO JEST PODOBNE?
GamePad to kawał dobrego sprzętu a przy tym jest rzeczywiście przemyślany i wygodny. Jest solidnie wykonany ale stosunkowo lekki (około 500 g). Tak jak pisałem już w innym wpisie – jego środek ciężkości powoduje, że idealnie trzyma się dłoni. Do tego wyprofilowany tył daje poczucie dobrego uchwytu urządzenia bez potrzeby jego ściskania. Dla porównania niektóre tablety – płaskie i o niedopracowanym profilu krawędzi i tyłu – po prostu same lecą z rąk. GamePad to wygodny kontroler, w który wciśnięto mały tablet. Zapewniam jednak – z własnego 3 miesięcznego doświadczenia – GamePad jest wyjątkowy. Postaram się wyjaśnić dlaczego.
GamePad to przede wszystkim świetnie zaprojektowany i wykonany kontroler do grania na ekranie TV. Przypomnę, że musi być w odległości do 10 metrów od konsoli umieszczonej przy naszym telewizorze. GamePad nie jest autonomiczną jednostką. To konsola Wii U generuje cały materiał video/audio nie tylko do wyświetlania na TV (w końcu Wii U to konsola stacjonarna). Przesyła również bezprzewodowo te dane bez opóźnień na nasz kontroler. Ekran GamePada jest więc z założenia dodatkiem do głównego ekranu jakim jest ciągle telewizor, jednak przy wykorzystaniu funkcji Off TV Play, kontroler umożliwia granie na 6,2 calowym wbudowanym ekranie dotykowym bez potrzeby uruchamiania TV.
OBUDOWA
Plastik – czarny lub biały w zależności od modelu konsoli jest miły w dotyku i sprawia wrażenie wytrzymałego. Jego jedyny problem to odciski palców – spód kontrolera jest matowy, ale cała górna część ma wysoki połysk. Ślady rąk zostają po każdej grze. Na szczęście równie łatwo je usunąć np. ściereczką do czyszczenia okularów. Obudowa nie trzeszczy i jest bardzo sztywna. Zaokrąglone narożniki tworzą bardzo zgrabny sprzęt. Ważna jest także odpowiednia grubość urządzenia, która sugeruje, że nie mamy do czynienia z w pełni „mobilnym” kontrolerem.
Kształt jest bardzo przyjazny – praktycznie od pierwszych minut wiadomo jak trzymać kontroler. Potwierdziły to zresztą moje dzieciaki – nie było wątpliwości jak grać w Nintendo Land.
PRZYCISKI I JOYSTICKI
Jeśli chodzi o to co najważniejsze w kontrolerze (nawet takim bez ekranu) czyli sticki i buttony to tutaj Nintendo się postarało. Nie wiem jak dla innych, ale dla mnie i osób które pytałem o opinię – ergonomia stoi na najwyższym poziomie. Umieszczenie sticków i przycisków jest bardzo dobrze przemyślane – grzybki wysoko, pod lewym krzyżak (dla porównania Sony w PSVita umieściło go nad grzybkiem), pod prawym 4 przyciski akcji – A/B/X/Y gdzie A praktycznie zawsze jest domyślnym przyciskiem akcji a B przyciskiem typu cofnij. Spójrzmy dalej: mocno wystający – centralnie umieszczony przycisk HOME, który mruga podświetlony na błękitno gdy zaloguje się nasz przyjaciel w tryb online lub gdy otrzymujemy jakieś powiadomienie z Miiverse. Przyciski L i R oraz niższe ZL i ZR zostały świetnie wkomponowane.
Same sticki są wypukłe i pokryte szorstkim kauczukiem. Bardzo ułatwia to grę i powoduje, że kciuki doskonale wyczuwają ich działanie. Z kolei przyciski A/B/X/Y są z lekko śliskiego plastiku, dzięki czemu szybkie przesuwanie kciuka między nimi nie wymaga podnoszeni kciuka przy każdej zmianie przycisku.
ZASILANIE
Akumulator wytrzymuje około 4-6 godzin intensywnej gry. Wydaje mi się, że jest to wynik bardzo dobry biorąc pod uwagę jego pojemność (1500 mAh) oraz to, że praktycznie cały czas intensywnie komunikuje się bezprzewodowo z konsolą. Może tu ewentualnie pomóc zmiana jasności samego ekranu GamePad-a i obniżenie głośności dźwięku. Być może będzie możliwość wstawienia akumulatora o większej pojemności – po odkręceniu dolnej przykrywki widać wyraźnie, że obok akumulatora jest jeszcze spora wolna przestrzeń.
EKRAN
Jakość obrazu w ekranie GamePada może nie rzuca na kolana gdyż lepsze wizualnie są chociażby AMOLED-y Samsunga czy RETINA Apple znane ze smartfonów i tabletów. Jest to jednak wystarczająco dobry ekran LCD do tego do czego został stworzony. Tutaj od razu muszę zaznaczyć, że w mojej opinii dwie cechy – kontroler z ekranem oraz dotyk są w GamePadzie równorzędnymi składnikami. Zarówno podręczny ekran jak i dotyk są nieocenione w czasie poruszania się po menu konsoli, menu gier oraz w czasie samej zabawy w gry.
Nie doszukałem się informacji dot. kątów widzenia w ekranie GamePada. Muszę przyznać jednak, że obraz jest doskonale widoczny praktycznie ze wszystkich stron.
DOTYK
Jeśli chodzi o dotyk – jest to sprawdzony w konsolach mobilnych Nintendo (DS/3DS) ekran typu oporowego tyle, że większy. Nie jest to stosowany dzisiaj w niemal każdym smartfonie czy tablecie ekran pojemnościowy, gdzie lekkie muśnięcie palcem powoduje reakcję dotyku. W urządzeniu, które ma służyć do grania mogłoby to być kłopotliwe. Tutaj – także w celu obsługi rysikiem – ekran oporowy sprawdza się znakomicie. Cechuje go znakomita reakcyjność, ale gracz nie musi się stresować, że np. bokiem dłoni uruchomi jakąś funkcję z ekranu. Najlepszym tego potwierdzeniem jest wykorzystanie klawiatury dotykowej w wielu sytuacjach. Dotyk działa precyzyjnie a przy tym ekran sprawia wrażenie nieco miękkiego. Nie jest to typowy, „zimny” jak szkło ekran spotykany w iPhonie czy Samsungach. Jak dla mnie -w przypadku konsoli do gier – to duża zaleta.
Oczywiście zarówno jasność ekranu jak i kalibrację dotyku możemy modyfikować w menu GamePada.
EPILOG
Czy Wii U GamePad jest więc czymś szczególnym co wyróżnia go spośród istniejących rozwiązań na rynku?
Tak. Pomijając wszystkie powyższe dane techniczne i opisy poszczególnych elementów kontrolera – GamePad nie ma sobie równych na rynku dzisiejszej rozrywki. Jest niesamowicie spójny z samą konsolą. Gdybym miał go porównać do jakiegoś rozwiązania w innej branży, to z pewnością dobrym porównaniem byłoby to: Konsola Wii U to serwer. Jej kontroler GamePad to terminal do zarządzania serwerem.
Nie znam na rynku podobnego rozwiązania, gdzie bardzo wydajna konsola stacjonarna (Nintendo Wii U to w końcu pierwsza na świecie konsola ósmej generacji) posiadałaby tak dopracowany, intuicyjny i po prostu wygodny kontroler do sterowania. Wbudowany ekran dotykowy nie tylko wspomaga graficznie główną rozgrywkę, którą w rozdzielczości FullHD (1080p) serwuje konsola na nasz telewizor. Przeskalowany z 1920×1080 pikseli do rozdzielczości 854 x 480 pikseli obraz wygenerowany na konsoli może być także przesyłany bez zauważalnych opóźnień na GamePad-a w trybie Off-Tv Play. Co więcej – konsola może generować niezależnie dla obu ekranów różne obrazy.
Ktoś, kto zastanawiałby się czy to ma jakieś znaczenie dla konsoli stacjonarnej otrzymałby ode mnie jedyną odpowiedź:
- Off TV Play oraz niezależna obsługa dwóch ekranów to chyba najbardziej praktyczne funkcjonalności z całej konsoli Wii U !
Oto dlaczego:
Scenariusz 1: Grasz na konsoli na ekranie swojego kontrolera, a żona może w tym czasie oglądać nie bacząc na nic swój ulubiony serial – bezcenne (Off TV Play)
Scenariusz 2: Przyjeżdża w odwiedziny kumpel. Wspólne, niezależne i jednoczesne granie w Call of Duty BO2 multiplayer (jeden na ekranie kontrolera, drugi na TV) – bezcenne (generowanie niezależnych danych graficznych i dźwiękowych dla obu graczy). Nawet dźwięki z GamePada są inne niż te, które słyszy drugi gracz grający na TV.
Scenariusz 3: Grasz na ekranie przenośnego kontrolera GamePad w gry o jakości niedostępnej na innych platformach mobilnych. Na kanapie odpalasz nie jakieś tam Angry Birds, ale rasowe Call Of Duty Black Ops 2, Assasin Cread’s III czy Fifa 2013 ! (Off TV Play). Cała moc konsoli trafia na ekran przenośnego urządzenia.
Tego nie potrafi dzisiaj robić żadna ogólnodostępna konsola do gier czy quasi udane połączenia tabletów z urządzeniami stacjonarnymi.
GamePad nie jest tylko prostym, nieco grubym, tabletem jakich setki modeli dzisiaj spotykamy. Nawet nie ma być dla nich konkurentem – bo nie jest w pełni mobilny. Jest za to elementem większego i spójnego ekosystemu celującego w granie – z którego korzysta i który uzupełnia. Zresztą moje dzieciaki ciągle jako ” Wii U” nazywają właśnie samego GamePada, a nie stacjonarną konsolę Wii U gdzie wsuwają płyty z grami…
To chyba najlepiej świadczy o tym, że wizytówką najnowszej konsoli Nintendo – Wii U jest przede wszystkim jej rewelacyjny kontroler GamePad. To właśnie on, podobnie jak w 2006 roku przy premierze poprzedniej konsoli Wii - WiiRemote – wprowadza rewolucję w rozrywce.
————————–
To tyle na dzisiaj. W kolejnej odsłonie napiszę więcej na temat samego menu i pracy kontrolera oraz grania przy pomocy GamePad-a.
Pingback: Jak wygląda Wii U w środku? | wiiu.com.pl
Pingback: Dlaczego Xbox One nie zagrozi Wii U? | wiiu.com.pl
Pingback: Wii U White za 799 złotych? A więc można :-) | wiiu.com.pl
Pingback: Co by było gdyby posiadacze Wii przesiedli się na Wii U ? | wiiu.com.pl